Så lyckas du med ditt B-körkort!
Vi på Jarla Trafikskola ser till att du som elev får de absolut bästa förutsättningarna när det kommer till att lyckas med körkortet. Ta del av våra kostnadseffektiva utbildningar och professionella körlektioner enligt det schema som passar dig. Du påbörjar din resa mot B körkort på bästa sätt hos oss!
- Körkortstillstånd: Ansök om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen och bifoga ett synintyg. Vi hjälper dig givetvis att fylla i blanketterna.
- Inskrivning: Skriv in dig hos oss och välj vilken trafikskola du vill utbilda dig vid. Vi erbjuder utbildning för körkort B på alla våra skolor.
- Startlektion: Första steget i utbildningsprocessen är en startlektion. Den genomför vi för att se vilket av utbildningsalternativen som passar dig bäst. Efter startlektionen tar vi fram en individuell plan.
- Teori: Våra elever studerar gärna med teoripaketet parallellt med övningskörningen. Det underlättar eftersom den praktiska utbildningen går hand i hand med den teoretiska. Teoridelen består av studiematerial som eleverna får via vår digitala utbildningsplattform Elevcentralen Premium. För dig med lässvårigheter erbjuder vi extra teoristöd.
- Körlektioner: Alla våra bilskolelärare har lång erfarenhet och är engagerade i att ge våra elever bästa möjliga utbildning. Vi tar självklart hänsyn till eventuella förkunskaper.
- Riskutbildningarna: Riskettan och risktvåan görs parallellt med körlektionerna och vi bokar dem åt dig. Riskettan tar upp risker i trafiken, som trötthet, alkohol och droger. Risktvåan är det som de flesta känner igen som halkbanan.
- Utbildningskontroll: Utbildningskontrollen bokas in när du börjar hos Jarla Trafikskola och utförs innan teoriprovet och uppkörningen. Utbildningsledaren genomför en kontroll för att säkerställa att du är redo.
- Teoriprov: Näst sista steget är teoriprovet. Det är till för att du ska visa att du har det som krävs för att vara trafiksäker och miljömedveten som bilförare.
- Körprov: Om du blir underkänd på teoriprovet kan du inte genomföra uppkörningen (körprovet). Resultatet är giltigt i sex månader, vilket innebär att du måste göra om ett eventuellt underkänt teoriprov under den tiden.
Manövrering
Övning 1:
Körställning
a: stol/bälte
b: reglage
Övning 2:
Inledande manövrering
a: start/stannande
b: krypkörning/styrning
Starta bilen (motorn), igångsättning, körklar bil. Koppling ned, 1:an, lossa parkeringsbromsen, grundgas, dragläge, uppsikt innerspegeln, ytterspegeln och döda vinkeln, starta.
Stannande av bilen, Uppsikt speglar, koppling ned, bromsa, p-broms åt, friläge.
Krypkörning, Grundgas, reglera farten med kopplingen.
Styrning, Händerna hålls rätt på ratten 9-15, rattning hand över hand. Kombination av krypkörning och styrning.
Övning 3:
Växling
a: uppväxling
b: bromsning
c: nedväxling
Växling och bromsning, uppväxling 1-2, 1-2-3.
Bromsning, att stanna mjukt. Uppsikt, bromsa, koppling, lätta på bromsen.
Nedväxling 3-2, 2-1. Val av växel. Nedväxling före sväng.
Övning 4:
Lutning
a: motlut
b: medlut
Starta med hjälp av parkeringsbromsen i motlut.
Starta utan hjälp av parkeringsbromsen i motlut.
Samma som ovan men bakåt.
Samma som ovan men i medlut.
Bilen ska stå stilla med hjälp av dragläge vid alla övningar.
Uppfångning: Sänk farten, lägg i 1:an, möt med gas och koppling, håll bilen stilla.
Starta i medlut (2:an).
Övning 5:
Manövrering
a: backning
b: vändning
c: parkering
Hur man skall sitta – blicken.
Backa rakt.
Backa rakt – sväng – rakt.
Precisionskörning, exempelvis mellan koner.
Vändning, exempelvis på väg.
Övning 6:
Vård och kontroll
a: funktion/vård
b: säkerhetskontroll
c: last
Få förståelse för faktorer som inverkar på bilens köregenskaper.
Fordonskännedom: Att veta hur bilen, som jag kör, fungerar.
Säkerhetskontroll: Att veta om bilen jag kör är trafiksäker: Det vill säga kunna genomföra säkerhetskontroll av bilen och bilens skyddssystem.
Kontrollen delas i tre delar: Invändig – Utvändig – Motor.
Inledande Stadstrafik
Övning 8:
Inledande tätort
a: avsökning/riskbedömning
b: hastighetsanpassning
c: placering
d: väjningsregler
Körning på gator med mindre trafik.
Tillämpning av övning 1-7 på gator som har en normal uppbyggnad med lite trafik. OBS! Inte i stadsmiljö. Här tränas förberedelser för uppmärksamhet, placering och regler. Exempelvis hur man avsöker vägen framför sig för att få rätt information.
Övning 9:
Mindre landsväg
a: avsökning/riskbedömning
b: hastighetsanpassning
c: placering
d: väjningsregler
e: järnvägskorsning
Att bli medveten om de faror och risker som finns omkring oss. Kunna samordna och tillämpa inlärda färdigheter på mindre landsväg. Eleven skall kunna anpassa hastigheten och placering till rådande förhållanden samt på ett säkert sätt kunna passera en järnvägskorsning.
När övning 1-9 fungerar så är det dags att börja med stadsutbildning.
Stadstrafik
Övning 10:
Stadstrafik
a: avsökning/riskbedömning
b: hastighetsanpassning
c: högerregel
d: huvudled
e: trafiksignal
f: enkelriktad gata
g: cirkulationsplats
h: körfält
i: vändning/parkering
Kunna placera bilen rätt såväl före, i och efter en korsning samt tillämpa väjningsregler på ett riktigt sätt. Kunna anpassa farten till övrig trafik, sikt och väglag. Klara av att hålla ett säkerhetsavstånd till andra trafikanter vid kökörning, körfältsbyte och omkörningar. Kunna vända och parkera på olika platser.
Landsväg
Övning 11:
Landsväg
a: avsökning/riskbedömning
b: hastighetsanpassning
c: placering
d: påfart/avfart
e: omkörning
f: vändning och parkering
Här lär vi oss att på så varierande vägar som möjligt behärska bilen. Allt ifrån smala grusvägar till motorvägar. In- och utfarter. Hastighetsanpassning. Av- och påfarter. Ett flertal omkörningar samt att använda vägrenen på rätt sätt.
In- och utfarter
Hastighetsanpassning
Av- och påfarter
Många omkörningar
Använda vägrenen på rätt sätt
Övning 12:
Motorväg
a: avsökning/riskbedömning
b: hastighetsanpassning
c: motorväg
Kunna hantera på- och avfarter ifrån motorväg, göra realistiska avståndsbedömningar samt anpassa hastigheten till övrig trafik. Ha goda kunskaper i hur bilen reagerar på rattutslag vid dessa hastigheter samt kunna välja rätt körfält på ett självständigt sätt.
Mörker och halka
Övning 13:
Mörker
a: avsökning/riskbedömning
b: hastighetsanpassning
c: mörkerdemonstation
d: möte
e: omkörning
f: parkering
g: nedsatt sikt
Övning 14:
Halt väglag
a: trafikövningsplats/ halkbana
b: väg
Bromsteknik och hävande av sladd, rätt hastighet och placering med hänsyn till väglaget, väggreppet, vägbredd och övrig trafik.
Förutom ovan nämnda övning skall om möjligt (och när så kan ske) tränas:
- Övergångsställe / cykelöverfart
- Hållplatser
- Vägarbete
- Olika gående grupper
- Djur på vägen
- Nedsatt sikt (dimma, snö, regn)
- Utryckningsfordon
Stadstrafik
Övning 15:
Stadstrafik
a: tillämpning
b: egen utbildningskontroll
Körning i kvalificerad och varierad trafik. Köra efter och tolka anvisningar, köra mot mål, planera sin körning och kunna samordna alla tidigare moment (övn. 1-14) självständigt.
Att göra detta i så varierad trafikmiljö som möjligt.
Att ha rätt hastighetsanpassning, det vill säga följa trafikrytmen.