Vad är vinterväglag?
Det kan vara lömskt att köra bil på vintern när det börjar bli halt på vägarna. Halt vinterväglag orsakar många bilolyckor, ofta eftersom folk har svårt att hantera underlaget vid oförutsedda händelser. Samtidigt är det många som ger sig ut på vägarna just vintertid i samband med jul och ledighet för att hälsa på nära och kära. Vid snöfall är det många som blir mer försiktiga i sin körning eftersom faran är tydlig.
Mest förrädisk är dock den svarta halkan, även kallad fläckvis halka. Den slår till när vägarna fryser till och syns inte med blotta ögat. Trots det är det många som inte tänker sig för när den första halkan slår till och fortsätter köra som vanligt. Om du inte är extra uppmärksam i din körning och håller samma hastighet genom en kurva med isfläckar kan det sluta väldigt illa. Några tips att tänka på när du ger dig ut på vinterväglag:
- Anpassa hastigheten efter väglaget
- Ha tålamod! Stressa inte fram och se till att visa hänsyn mot dina medtrafikanter
- Se till att hålla avstånd
- Undvik hårda inbromsningar och använd små rattrörelser
Se till att vara uppmärksam på din körning under vintertid – tänk på allas säkerhet och skynda långsamt i trafiken!
Hur upptäcker du halka?
Halkan kan slå till när du som minst anar det, men det finns faktorer att förhålla sig till för att kunna förbereda sig för vinterväglag:
- Temperaturen är längre än +4°
- Det stänker inte under bilen när du kör, trots att det ser blött eller fuktigt ut. Detta är ett tecken på att vattnet på vägen har frusit till is – så var på din vakt!
- Risken för halka är extra hög i korsningar eftersom snön ofta packas hårt av slirande bilar där däcken “polerar” snön
- Tänk på att skuggiga delar av vägbanan ofta kan vara hala, så kallad fläckvis halka
- Det är extra stor halkrisk på broar och viadukter eftersom den kalla luften kyler både underifrån och ovanifrån
Vinterns stora faror
Underkylt regn
Ligger temperaturen kring 0°C? Då är det hög risk att regnet fryser till is direkt när det träffar vägen, så kallat underkylt regn. Vägen blir glashal men eftersom det inte syns är det en stora fara för trafikanter.
Snösträngar
Det bildas ofta spår i snön där många åker i körbanan. I spåren är greppet oftast bra, men hamnar du utanför är det lätt att tappa greppet. Undvik därför helst att göra några omkörningar under sådana förhållanden.
Snörök
Framförvarande fordon kan bilda snörök när det är kallt och snöar, vilket orsakas av att däcken river upp den nyfallna snön. Se därför till att hålla extra stort avstånd till framförvarande fordon i sådana lägen.
För bred plogning
Om det har snöat väldigt mycket är vägmarkeringarna dolda under snön. Istället börjar du förlita dig dig på plogningen, men det kan vara lömskt. Till exempel så kan plogbilen ha plogat en bit utanför vägen och om du kör för lång ut är risken att du sjunker ner i snön och kör i diket. För att hålla koll på vägens faktiskt bredd är plogpinnar ett bra riktmärke!
Rustad för vinterkörning
Det kommer ofta som en överraskning när den första halkan slår till när du kör bil på vintern och många sätter sig bakom ratten utan att tänka på att det kan vara flera minusgrader ute. Först om olyckan skulle vara framme och bilen inte längre går att starta inser du hur dåligt rustad du är för att köra på vintern. Värmen försvinner snabbt och det kan dröja innan en bärgare dyker upp. Tänk på att alltid ha med dig:
- Varma kläder & skor
- Mobiltelefon (och kanske även en powerbank som kan ladda batterierna?)
- Snöskyffel
- Bogserlina
- Reflexväst
- Startkablar
- Isskrapa
Kom också ihåg att hålla koll på väderprognoserna. Trafikverket uppdaterar ofta med lokal information som underlättar för dig att planera din färdrutt. Använd alltid bilbälte och låt telefonen ligga orörd om du sitter vid ratten. Skulle du känna dig minsta osäker, se över vilka andra alternativ det finns för att ta sig till din destination.
Mellan perioden 1 december till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag. Under perioden 1 oktober till 15 april kan du även använda dubbdäck. För personbilar gäller att däcken ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm.
Om olyckan är framme
Om du bevittnar en olycka eller själv råkar illa ut är det första du bör göra att varna dina medtrafikanter. Sätt på varningsblinkers och placera ut en varningstriangel ungefär 50-100 meter från där olyckan har ägt rum. Se till att lämna platsen – att stå kvar vid bilen eller vid vägen är inte säkert. När du befinner dig på ett säkert avstånd från olycksplatsen kan du larma räddningstjänst och kontakta en bilbärgare.
Hos oss på Jarla Trafikskola utbildar vi dig med viktiga kunskaper inför ditt körkort. Boka dina individanpassade körlektioner hos oss redan idag!
Andra artiklar som kanske intresserar dig