Störst i Stockholm
Flera behörigheter
Gedigen erfarenhet sedan 1975

Advice to supervisors

Vi tar det från början – på rätt sätt! Visst är det spännande när man gått sin handledarkurs och ska börja övningsköra? Det är dags att lära din elev trafikreglerna, körtekniker och egna erfarenheter från vägarna. Men hur gör man detta på bästa sätt och i vilken ände börjar man? Ett tips för att få […]

Theory package book

Vi tar det från början – på rätt sätt!

Visst är det spännande när man gått sin handledarkurs och ska börja övningsköra? Det är dags att lära din elev trafikreglerna, körtekniker och egna erfarenheter från vägarna. Men hur gör man detta på bästa sätt och i vilken ände börjar man? Ett tips för att få en god förståelse för utbildningstekniker är att följa med på en förarlektion som trafikskolan håller i med eleven. På så sätt kan man se hur man bör göra och sedan implementera detta under sina egna lektioner.

Vikten av att vara ett gott föredöme

Att vara en handledare handlar inte enbart om att lära ut hur en bil fungerar och vad vägarnas regler innebär, utan även att vara ett gott föredöme för hur man bör agera i trafiken. Att köra på ett säkert och ansvarsfullt sätt är av största vikt och det ligger på handledarens bord att lära ut på vilket sätt man gör detta. 

Att lära ut är inte alltid helt lätt. Många gånger kan man uppleva frustration och friktion mellan elev och lärare när det inte går som man vill eller någon inte förstår. Det är därför av stor vikt att handledaren själv är tålmodig och lugn. Detta beteende kan komma att reflektera sig i elevens körning i trafiken, både under läroperioden men även efter.

Ofta är handledaren förälder till eleven och då har med största sannolikhet barnet redan varit passagerare i en bil många gånger. Förmodligen har man som förälder berättat under sin körning berättat om vad som är rätt och fel, vad man bör tänka på och varför vissa situationer utspelar sig som de gör. Men faktum är det att barn oftare lär sig utav vad man gör snarare än av vad man säger. Så om du som handledare säger en sak, men gör en annan, så är det troligt att eleven kommer att påpeka detta samtidigt som de får en sämre förståelse för varför man bör göra så som du säger.

Körkortslektion med handledare på Jarla Trafikskola

Gör körlektionerna till en positiv upplevelse

Att ta körkort är inte alltid en dans på rosor, varken för dig eller för din elev. Faktum är den att många utav dagens ungdomar sätter en hel del press och prestige vid körkortslektioner och uppkörningen. Man brukar höra att ”desto snabbare, desto bättre” där man menar att desto färre lektioner man behövde desto bättre var man. Denna mentalitet kan göra det svårt och stressigt för de som inte har det lika enkelt. Därför är det upp till dig som handledare och lärare att se till så att lektionerna blir roliga och något att se fram emot. Att ta körkort ska vara kul och allas väg mot detta mål ser olika ut. Ett gott självförtroende hos eleven och en positiv attityd hos båda parterna är därför en viktig del i ett lyckat lärande.

Ha tålamod med din elev

Övning ger färdighet och det gäller både handledare och elev. Som tidigare nämnt så kan körlektioner skapa friktion mellan parterna när lärandet inte går som man vill. När man först startar sina körlektioner, med vad som ofta är sitt barn, så kan det vara svårt att veta hur man ska ställa sig till felen de gör och ens reaktion. Men med övning blir det lättare och desto fler lektioner man har, desto bättre blir man på att förstå hur man skall agera för elevens bästa. Att köra bil som elev kan vara en farlig miljö om man känner sig stressad och ständigt kritiserad. Ha därför i åtanke att din elev är ny till trafikens värld bakom ratten och förståelse för att det kan uppstå många fel.

Direktiv

Berätta under körningens gång vad eleven skall tänka på. Detta gäller dock enbart småsaker som behöver rättas till, undvik längre diskussioner under körningen. Eleven måste kunna koncentrera sig på körningen! Behövs tydligare instruktioner så stanna till vid lämplig plats och visa.

Däremot är det viktigt att aldrig enbart vara en passagerare. När du är handledare privat så finns det sällan extra uppsättning av pedaler, därmed kan det vara en stor risk att köra i trafiken med en ny elev. För att kompensera för detta behöver man vara aktiv i körningen hela tiden. Detta betyder inte att man behöver kommentera på saker, men att man är närvarande och gör alla de kontroll-rörelser som behövs för att säkerställa att eleven svänger, blinkar och kör på rätt sätt.

Trafikdirektiv med erfaren handledare på Jarla Trafikskola

Anpassa lektionerna efter eleven

Vad menar vi med detta? Jo, ibland är det så att man som handledare och förälder ”passar på” när man ändå ska någonstans att övningsköra. Ibland kan detta vara en god idé för att hitta tid i vardagen, men var väldigt försiktig med vilka tillfällen ni väljer. Var i sin utbildning är eleven? Hur långt har hen kommit? Är det okej att hen kör i mörkret hem från affären? Har hen kört tillräckligt mycket för att klara av morgonrusningen av trafik? Det är denna typen av frågor du som handledare måste ställa dig själv innan du föreslår eller går med på att övningsköra.

Glöm inte teorin

Teorin är minst lika viktig som praktiken. En god förståelse för teorin hjälper dig som handledare och din elev att hantera trafiksituationer bättre. Handledarens ansvar är inte bara att visa hur det går till i trafiken men även se till att eleven faktiskt läser i teoriboken. 

Har du koll på din försäkring?

I juridisk mening är handledaren faktiskt den som är föraren under övningskörningen. Därför ser inte heller försäkringsbolaget någon skillnad på om du själv eller din elev kör som handledare. Av denna anledning kan det vara bra att se över sin befintliga försäkring och de finskrifter som finns i denna. 

Är det dags att börja övningsköra med ditt barn eller någon annan? Boka din handledarutbildning med Jarla Trafikskola här!

Contact us

Fill in the form and we will contact you shortly.

    Read our Privacy Policy


    Trafikskola Kungsholmen

    Org.nr 559376-3708
    Körkort personbil (Automat och Manuell)

    08-652 56 06

    kungsholmen@jarlatrafikskola.se

    Arbetargatan 22
    112 45 STOCKHOLM

    Mån - Torsdag 9:00 -16:30
    Fredag stängt

    Traffic school Alvik

    Org.nr 556609-8579
    Driving licence for passenger car (automatic/manual)

    08-25 50 44

    alvik@jarlatrafikskola.se

    Tranebergsvägen 48
    167 44, Bromma

    Mån - Torsdag 08:30-16:00
    Fredag 08:30-13:00

    Traffic school Bromma

    Org.nr 556222-7891
    Driving licence for passenger car (automatic/manual)
    Driving licence for motorcycle
    Moped
    Extended B96 & BE

    08-28 82 82

    bromma@jarlatrafikskola.se

    Travbanevägen 1
    168 64, Bromma

    Monday - Thursday 08:00-17:30
    Friday 08:00-13:00

    Traffic school Gullmarsplan

    Org.nr 559376-1629
    Driving licence Car (automatic/manual)
    Moped

    08-39 33 33

    gullmarsplan@jarlatrafikskola.se

    Gullmarsvägen 15
    121 40, Stockholm

    Monday - Thursday 08:00-17:30
    Friday 08:00-13:00

    Traffic school Norrtälje

    Org.nr 559259-0680
    Driving licence for passenger cars (automatic/manual)
    Driving licence for motorcycles
    Moped
    Extended B96 & BE

    0176 - 188 68

    norrtalje@jarlatrafikskola.se

    Hantverkaregatan 21
    761 30, Norrtälje

    Mån-Torsdag 10:30-17:00
    Fre 09:30-12:300

    Traffic school Odenplan

    Org.nr 559140-8777
    Driving licence for passenger car (automatic/manual)

    08-31 33 13

    odenplan@jarlatrafikskola.se

    Karlbergsvägen 18
    113 27, Stockholm

    Monday - Thursday 08:00-17:30
    Friday 08:00-13:00

    Traffic school Älvsjö

    Org.nr 559190-6754
    Driving licence for passenger cars (automatic/manual)
    Driving licence for motorcycles
    Moped
    Extended B96 & BE

    08-480 01 890

    alvsjo@jarlatrafikskola.se

    Johan Skyttesväg 187 C
    125 34, Älvsjö

    Monday - Thursday 08:00-17:30
    Friday 08:00-13:00

    Traffic school Östermalm

    Org.nr 556222-7891
    Driving licence for passenger car (automatic/manual)

    08-20 83 93

    ostermalm@jarlatrafikskola.se

    Valhallavägen 82
    114 27, Stockholm

    Monday - Thursday 08:00-17:30
    Friday 08:00-13:00

    Intensive course MC

    Our intensive course is for those who can handle a motorcycle.

    The intensive course includes the following training elements:
    Find out about all our training elements in more detail here.

    Course programme

    (Morning)

    DAY 1
    Monday: 07.00-12.30

    Initial traffic, as well as high speed braking and a safety check

    DAY 2-4
    Tuesday-Thursday: 09.30-12.30

    Driving in traffic

    Day 5
    Friday: 08:20 or 09:30

    Road trip, fixed distance, 11 miles lasting about 3 hours.
    UBK - training check. This training is only booked when the trainer
    the trainer has given the go-ahead.

    Course programme

    (Afternoon)

    DAY 1
    Monday: 10.40-12.40 + 13.40-16.40

    Initial traffic, plus high speed braking and a safety check

    DAY 2-4
    Tuesday-Thursday: 13.40-16.40

    Driving in traffic

    DAY 5
    Friday: 08.20 or 09.30

    Road trip, fixed distance, about 11 miles lasting about 3 hours.
    UBK - training check. This training is only booked when the trainer
    the trainer has given the go-ahead.

    Intensive course 3 weeks

    ...never practised before but want to start your driving licence training in the best possible way!

    The three-week intensive course includes all of our training elements:

    (Find out about all our training sessions in more detail here)

    Intensive course 2 weeks

    ...are at the beginning of your driving training but have practiced before!

    The two-week intensive course includes the following training elements:

    (Find out about all our training sessions in more detail here)

    Intensive Course Schedule 3 weeks

    Subject to possible schedule changes.
    The practical training is divided into two students/car and teacher.

    V.1
    Homework: read the driving licence booklet and the study booklet, and solve the problems

    MONDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    TUESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    WEDNESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    THURSDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    FRIDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons

    V.2
    MONDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    TUESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    WEDNESDAY
    7.45 - 12.30 Halkbana R2

    THURSDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch

    FRIDAY
    6.45 - 12.30 Road driving

    V.3
    MONDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch

    TUESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 16.40 driving lessons

    WEDNESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch

    THURSDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch

    FRIDAY
    Training control 1×80 min

    Intensive course schedule 2 weeks

    The following schedule shows the approximate course content and structure.
    Subject to possible schedule changes.
    The practical teaching is divided between two students/car and teacher.

    V.1
    Homework: read the driving licence booklet and the study booklet, and solve the problems

    MONDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    TUESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    WEDNESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    THURSDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    FRIDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons

    V.2
    MONDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    TUESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    WEDNESDAY
    7.45 - 12.30 Halkbana R2

    THURSDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch

    FRIDAY
    6.45 - 12.30 Road driving

    Intensive course 1 week

    ...are at the end of their driving training and soon want to drive up and take the theory test!

    The one-week intensive course includes the following training elements:

    • Urban transport
    • Road
    • Motorway
    • Darkness driving
    • Stable road conditions
    • Application and self-training control of urban traffic
    • Education control

    (Find out about all our training sessions in more detail here)

    Intensive Course Schedule 1 week

    The following schedule shows the approximate course content and structure.
    Subject to possible schedule changes.
    The practical teaching is divided between two students/car and teacher.

    V.1
    Homework: read the driving licence booklet and the study booklet, and solve the problems

    MONDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    TUESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    WEDNESDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    THURSDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons
    11.20 - 14.00 Self-study/Lunch
    14.00 - 15.20 Choir lesson

    FRIDAY
    8.40 - 11.20 driving lessons